Concert van hoop en troost

Zondag 9 april gaf  Kleinkoor  Collegium Vocale Consonant - vrij vertaald- welluidend gezelschap een Passieconcert in de Dorpskerk Abcoude.   

De concerten van dit koor zijn altijd heerlijk om naar te luisteren en ook deze keer was er gekozen voor een mooi programma met een aantal prachtige werken van Gabriël Fauré, César Franck en Franz Liszt. Het koor werd ondersteund door de jonge sopraan Bepke Keersmaekers, bariton Joris van Baar, harpiste Mirjam Rietberg en de zeer ervaren organist Henk Verhoef .

jonge musici 

Hoewel niemand in de toekomst kan kijken, kan het toch niet anders dat bariton Joris van Baar met zijn uitstraling en vermogen een mooie toekomst wacht. Geweldig wat een stem! Zolang er nog zulke jonge talentvolle musici als Joris, Mirjam en Bepke zijn die de kans gegeven wordt om te kunnen optreden,  en gelukkig kregen zij die van dirigent Bert ’t Hart, moet de mens vertrouwen houden dat er naast alle ellende ook nog zoveel schoonheid is en het goed komt met de wereld. 

“Bang ben ik geworden en ik vrees. De dag van toorn, van rampspoed en ellende, grote en zeer bittere dag” het is één van de gezongen zinnen uit het Requiem van Gabriël Fauré. Geen vrolijke woorden maar hoe Collegium Vocale Consonant deze onheil zingt met zo een zorgvuldigheid en zo klankrijk, hoe de sopraan het Pie Jesu ten gehore brengt dan blijft er maar één conclusie over:  

Dit was een concert van hoop en troost.

janna van zon
9 april 2017


De uitdaging van Collegium Vocale Consonant20161002CVCconcertLiebeslieder450b100dpi

Zondagmiddag 2 oktober zong het koor in de Dorpskerk Abcoude  hun concert met de  naam “Liebeslieder”.  Sinds 2005 is Bert ’t Hart dirigent van het koor, hij heeft het koor tot grote hoogte weten te brengen. Dat er ook inspraak mogelijk is werd duidelijk bij dit concert. De koorleden hadden zo eens wat gegoogeld en vonden het werk van de Noor Ola Gjeilo (1978) en de Amerikaan Daniel Elder (1986) zo interessant dat zij er voor kozen de composities in te studeren voor deze uitvoering. Verder stond op het programma de bekendere werken van Jozef Rheinberger (1839-1901) en Johannes Brahms (1833-1897)  

Het Collegium Vocale Consonant schuwt nooit de uitdaging, steeds weer leggen zij de lat een tikje hoger. Het a capella gezongen Morgenlied-Hymne-Abendlied  van Rheinberger eist een goede ademhalingstechniek. Iedere oneffenheid wordt gehoord in een ruimte die wat akoestiek betreft perfect is. Hoewel de imperfectie wel hoorbaar  was, was deze gelukkig niet overdreven storend. Bij het tweede gezongen stuk van Gjeilo -waarbij het koor bij het eerste deel The Ground voortreffelijk op de piano werd begeleid - klonk bijna hemels en bij de delen Northerns Lights en Ubi Caritas - die weer a capella werden uitgevoerd- kon de luisteraar zich laven aan goed geschoolde stemmen. Wanneer je zo wordt toegezongen is De Liefde nabij. Want het gekozen Thema van deze middag: De Liefde werd in dit stuk wel het meest benaderd. Dat Daniel Elder naast componist ook dichter is, was duidelijk te horen. Zijn composities zijn wat filmisch en lichter van toon. Er volgde een prachtig intermezzo van de pianistes Juliette van Menk en Lillian Lotichius vierhandig speelden zij de sterren uit de hemel die als pareltjes neerdaalden over een dankbaar publiek. Na de pauze volgde de Liebeslieder van Brahms en ook nu werd weer veel gevraagd van het technische vermogen van het koor. Het tempo lag hier en daar een fractie te hoog waardoor enkele delen ietwat rommelig klonken maar dat werd toch ook weer goed gemaakt met de krachtige en teder gezongen delen. Daardoor wisten de zangers en zangeressen de gezongen emotie goed te laten doordringen bij het publiek.

Collegium Vocale Consonant koos voor de uitdaging, zij legde de lat hoog, de lat mocht dan zo hier en daar een beetje wiebelen, uiteindelijk bleef deze in de beugels liggen. Terecht was dan ook het bravo en het applaus na afloop van een concert dat velen een heerlijke muzikale middag had bezorgd.   

Vrijdag reist het koor af naar het Spaanse Valencia waar zij met een plaatselijk koor dit concert nogmaals uitvoeren. 

janna van zon
2 oktober 2016


Engelenspel van Collegium Vocale Consonant

Klassiek muziek minnende Aalsmeerders konden zondag 13 december in de Dorpskerk van Abcoude genieten van een sfeervol kerstconcert dat werd uitgevoerd door
Collegium Vocale Consonant, een koor met Aalsmeerse roots. Dirigent Bert ’t Hart opende de middag op het orgel met een stuk van Johannes Brahms "Er ist ein roos entsprungen.”
En dat kwam goed binnen bij de mens..indrukwekkend! Achter het koor van de kerk stonden de koorleden te wachten op het sein van de dirigent waarop zij de kerk mochten binnenkomen.
De zwarte kleding en de rode roos- paste bij het thema van deze middag "A spotless rose”.
Het koor wist het "Warum" - het eerste woord van het door de componist Johannes Brahms (1833-1897) geschreven - “Warum ist das licht gegeben” als een schitterend vraagteken te zingen.
Dat ene woord "Warum?" kreeg van het koor zoveel zeggingskracht mee. Brahms is een degelijke componist die plechtige en statige stukken heeft geschreven. Het koor wist dat goed te vertalen.
Heel anders was het tweede stuk; Het "Stabat Mater Speciosa" van Franz Liszt ( 1811-1886) De mooie tekst werd een prachtige devote voordracht. 
Met zoveel eerbied gezongen en met zo een uitstraling dat het leek alsof het vraagteken van het 'Warum' veranderde in een uitroepteken. In het geloof van zeker weten!
Het daarna volgende orgel intermezzo werd zoals van dirigent, bariton, organist, pianist en schilder Bert ’t Hart gewend is mooi gespeeld maar het haalde de luisteraars wel even uit hun comfort zone.
Misschien was dat juist wel de bedoeling want het “Donkey plop and Mary ride”van William Llewellyn droeg een heel ander - veel lichter karakter -
Het bewees waartoe het koor allemaal in staat is. Tijdens de pauze vertelde de dirigent hoe blij hij met de uitvoering tot nu toe was. ‘Het geeft de mogelijkheden van het koor weer.
Brahms vergt veel van het koor maar zij kunnen het aan. Het Stabat Mater van Liszt wil ik ooit in zijn geheel gaan uitvoeren dit is maar een onderdeel van een drie uur durend stuk waarin het gehele
leven van Jezus wordt bezongen.’  Ook de pianist Rocus van den Heuvel werd betrokken bij het succes. 'Wij kennen elkaar vanaf het conservatorium en werken de laatste 20 jaar samen.’
Het tweede deel van deze middag werd op stijlvolle wijze ingezet met de "Pastorale in F" van Johann Sebastian Bach. 
Gevolgd door  ‘Here is a little door’ van de Engelse componist Herbert Howells (1892-1983)
Hier was het de prachtig lang aangehouden laatste noot die de adem deed stokken. Ook de dirigent liet zijn imposante bariton horen.
Dan gaat er toch wat door de mens heen. In het "Nativity Carol" van John Rutter (1945) komt de zin voor:  "Vullen engelenlegers de hemel". Het koor zong als engelen!
En terwijl de schemer buiten langzaam inviel werd het “O Magnum Mysterium” van de Deense componist Morton Lauridsen (1943) gezongen.
Deze bezongen stilte deed het publiek beseffen dat zingen zorgt voor magie.
Maar…. dat moet wel ook lukken, het kan verschillen van uitvoering tot uitvoering en heeft met veel factoren te maken.
Het blijft altijd een moment opname en het is de kunst om die magie op het juiste moment te laten horen.
Daarin slaagde Collegium Vocale Consonant, pianist Rocus van den Heuvel en dirigent Bert ’t Hart! 

janna van zon
13 december 2015

 

Mooi uitgevoerd Passieconcert van Collegium Vocale Consonant

Zondag 22 maart konden liefhebbers van passiemuziek in de Janskerk te Mijdrecht genieten van het Collegium Vocale Consonant (Welluidend Gezelschap)
Het koor bestaat inmiddels uit 22 zangers, sopranen, alten, tenoren en bassen en wordt geleid door dirigent Bert ’t Hart.
Twee werken waren er voor deze zonnige middag ingestudeerd:  het Via Crucis ( Kruisweg) van Franz Liszt en Les Sept Paroles de Christ sur la Croix
(De zeven woorden Christus aan het kruis) van César Franck.
Via Crucis is een fraai gestructureerde compositie die de Kruisweg muzikaal prachtig verbeeld.
Organist Henk Verhoef wist met zijn spannende en klankrijke wijze van spelen het lijden van Christus ook zonder woorden duidelijk te maken.
Een hoofdrol was er voor dirigent ‘t Hart.
Behalve dat hij met zijn kennis, kunde en enthousiasme het koor wist te verleiden tot een prachtige voordracht en een zorgvuldige dictie,
was hij ook degene die als bariton de solo partij vertolkte.
Zijn charismatische uitstraling en ingetogenheid maakte zijn optreden tot een luisterfeest.
Het koor liet zich in niets onbetuigd. Wanneer het Stabat Mater Dolorosa (de bedroefde moeder) wordt gezongen grijpt dat vele harten aan.
Ook de pijn bij het Jesus Cadit, wanneer Jezus voor de derde keer valt, wordt door de zuiverheid van stemmen een devote belevenis.
Het tweede stuk: een compositie van César Franck werd door een aantal aanwezigen als meer toegankelijk ervaren.
Het is maar waar je van houdt, Juist de eenvoud van Liszt maakt het stuk heel sterk.
Wellicht speelt het Franse karakter van Franck mee dat het werk wat lichter van toon is.
Niettemin heeft ook deze compositie een enorme dramatische zeggingskracht.
De wijze waarop het koor ‘Mijn God, mijn God waarom hebt ge mij verlaten’ en later ‘Het is volbracht’ zong evenaarde het gevoel van eerder in de middag.
Het koor werd uitgebreid met een aantal solisten. Twee jonge musici: celliste Emma Kroon en harpiste Mirjam Rietberg speelden allebei fantastisch,
altijd leuk om jonge getalenteerde mensen op het podium te zien!
De solisten Marijke van der Harst (sopraan) Matthijs Frankema (tenor) en Wiebe Gotink (bariton) pasten wat stemmen goed bij elkaar, zij vormden een ware eenheid.
Zij lieten horen dat hoe groot het leed ook is, wanneer er zo mooi en zuiver wordt gezongen dat voor de luisteraar troostend en helend is!
Na afloop stak de dirigent twee duimen omhoog naar koor, organist en solisten. Ook hij had net als het publiek genoten van de prachtige muziek.
Hij was terecht trots op zijn zangers en zangeressen.  

janna van zon
De Nieuwe Meerbode, editie De Ronde Venen
Maart 2015 

  

Sfeervol concert in Dorpskerk Abcoude krijgt een reprise

Zondagmiddag 8 december verzorgde Collegium Vocale Consonant een gevarieerd Kerstconcert onder de titel O Nata Lux, wat Licht Ons Geboren betekent.
Het is een muziekstuk dat vaak op het repertoire van beroepszangers en betere amateurkoren staat. De compositie raakt met serene klanken aan diepe emoties.
Ook tijdens dit concert werden de toehoorders er zichtbaar door geraakt. De zangers van Collegium Vocale Consonant brachten het mooi en ingetogen.
Een heel andere sfeer had het ijle Franse kerstlied over de heilige familie in de stal met de os en de ezel. Het werd door vrouwenstemmen gezongen en leek
"rechtstreeks uit de hemel te komen". Het was een kerst- en adventsconcert met meer dan de gebruikelijke liederen.
Er was zoveel variatie, dat iedereen wel iets van zijn gading kon horen.
Het grootste muziekstuk van de matinee, het Ave Maria van Cesar Franck viel bij iedereen in de smaak en oogste een luid applaus.
Een deel van het concert is nogmaals te horen op vrijdagavond 20 december als Collegium Vocale Consonant samen met de Brassband Concordia uit Vinkeveen optreedt
in de Janskerk in Mijdrecht. Dat concert begint om 20.00 uur. 

De Groene Venen
Jaargang 18 - Nummer 50
13 December 2013 

 

Abcoude: groot applaus voor Collegium Vocale Consonant20130429fotorecencie

Helemaal passend in het net begonnen Ruslandjaar opende Collegium Vocale Consonant het jubileumconcert met twee in het Russisch gezongen  psalmen van Arvo Pärt.
Daarna volgden een mis van Rheinberger en een vesper van Mozart, uitgevoerd met solisten en een kamermuziekgezelschap.
Het Abcouder kleinkoor bracht muziek op hoog niveau en maakte er een muzikaal feest van. Solisten, instrumentalisten, het koor en de dirigent namen een staande ovatie in ontvangst.
Na afloop was er voor iedereen een drankje om op het jarige koor te toasten. 

De Groene Venen
Jaargang 18 nr. 17
26 april 2013